30 dagen zonder ongezonde tussendoortjes

Eten als beloning, eten op het moment van stress en/of onrust… Iedereen kent het wel.
Daarnaast is er altijd wel iets te vieren en doen we dit vaak met eten. Of gewoon gezellig bij elkaar met vrienden en familie, al gauw komen er lekkere dingen bij te pas. Aah joh, je doet toch gezellig mee. Dit is af en toe niet erg zolang eten in het algemeen maar geen obsessie of verslaving wordt. En je daarnaast voor het grootste gedeelte van de week kiest voor de juiste en voedzame producten.

Een gezond eetpatroon bestaat uit drie eetmomenten met (afhankelijk van de hoeveelheid energieverbruik) twee a drie gezonde tussendoortjes. Is je energie inname hoger dan je verbruik, dan kom je aan. Is je inname minder hoog dan je verbruik, dan val je af. Die hoofdmaaltijden zijn vaak het probleem niet. Een keertje uiteten ook niet. Het feestje bij de buurman met lekkere hapjes ook niet. De tussendoortjes die eigenlijk overbodig zijn en die we daarnaast nog naar binnen werken daar gaat het vaak mis. Kijk eens naar een reep chocola van 75 gram of een halve zak paprika chips. Daar zitten toch al gauw samen 800 kcal in.

Eet je op zaterdagavond gezellig met je gezin of vrienden een zak chips leeg, dan geniet je ervan. En staat het in relatie met gezelligheid. Doe je dit meerdere malen per week, thuis en alleen op de bank, en ook nog eens op momenten dat het in relatie staat met een emotie of dit jezelf gunt als beloning, dan gaat er iets niet goed. Zeker als je een aantal kilo wilt afvallen. Het geeft op dat moment een prettig gevoel. Maar dat gevoel verdwijnt gauw. Je voelt je rot en gaat nog meer eten. Als je met jezelf de strijd aangaat om deze tussendoortjes te laten staan, dan zorgt dat voor een gevoel van overwinning. Je triggert je zelfbeheersing, doorzettingsvermogen en discipline. Je komt in je kracht te staan. En dat gevoel is uiteindelijk zoveel meer waard. En ook nog eens blijvend. πŸ™‚
En tussendoortjes……. die mag je gewoon blijven eten. Er zijn zoveel lekkere, voedzame en gezondere alternatieven. Zorgt ook nog eens voor een vol gevoel de hele dag door! FIJN! πŸ˜€

Een van mijn cliΓ«nten is vandaag begonnen aan een pittige en ontzettend knappe uitdaging. 30 dagen zonder ongezonde tussendoortjes.Β Geen chips, koekjes, snoepjes, chocola, ijs, toetjes etc. Klinkt misschien simpel, maar als het niet meer mag besef je pas hoe vaak je eigenlijk tussendoor iets snoept. Een klein koekje hier, een snoepje daar. Ik ga haar de aankomende 30 dagen op de voet volgen en ben heel benieuwd wat zij deze 30 dagen gaat ervaren. Meer of minder energie? Ontwenningsverschijnselen? Verveling? Raakt ze een aantal kilo kwijt? Confrontaties met zichzelf of wordt het een makkie?

Ik ben in ieder geval nu al trots op haar omdat ze deze uitdaging aangaat. Samen met haar omgeving die haar steunt.
Anouk jij kunt dit! Zet`m op deze 30 dagen! De eerste zit er bijna op, nog 29 te gaan.

💪Β πŸ˜€

 

 

Plaats jouw reactie. Jouw mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd *