shutterstock_371803501

Wat houdt een fittest precies in?

We starten met een korte intake en meten de volgende dingen:

  • Bloeddruk
  • Saturatie
  • Gewicht/ vetpercentage

Rustmeting: Met behulp van een speciale hartslagband meten we onder andere jouw hartslag in rust, ademfrequentie, hartritme variabiliteit en het vermogen om te herstellen na fysieke inspanning. Dit gebeurd terwijl jij rustig zit.

Inspanningstest: Met dezelfde hartslagband meten we jouw maximale hartslag, omslagpunt, maximale zuurstofopname, vermogen in WATT. Op basis van deze uitkomsten worden jouw persoonlijke hartslagzones berekend die jij kunt gebruiken in je training. Dit doen we door je te laten fietsen op een speciale ergometer fiets waarbij de weerstand telkens toeneemt tot je jouw maximale vermogen bereikt hebt.

Na het afnemen van de test ontvang jij een digitaal rapport met alle informatie die we uit de metingen hebben verkregen. Op basis van deze informatie ontvang je een advies over training en ontspanning afgestemd op je eigen doelstelling.

Ook staan de verschillende hartslagzones vermeld waar jij zelf je (duur) training op kan afstemmen. Is je doel: sporten langer vol houden, minder gauw verzuren of je uitgeput voelen? Dan is het noodzaak om te trainen in een andere hartslagzone dan wanneer je aan je conditie wilt werken of sneller wilt worden.

Begin je net met hardlopen? Door in de juiste zone te lopen kun je voorkomen dat je te hard van stapel loopt en jezelf uitput. Het gedoseerd opbouwen van je conditie is van belang voor de gezondheid van je lichaam en je eigen plezier. Ga je te snel dan heb je kans op blessures. In plaats van dat het energie oplevert, kost het energie. Inzicht in jouw fysieke conditie werkt motiverend en is van grote waarde voor gezond sporten en bewegen met plezier.

De fittest zelf duurt ongeveer 1 – 1.5 uur en vindt plaats in onze praktijkruimte in het Augustinus klooster aan de Graafseweg.

De kosten voorΒ een fittest en persoonlijk advies zijn €165,-.

Neem contact op voor een afspraak